Certyfikacja przez PKN
W przypadku prowadzenia certyfikacji wyrobu (w tym usługi) lub systemu zarządzania przez PKN, kolejne jej etapy przedstawiają się następująco:
-
Organizacja spełniła warunek konieczny i podstawowy:
Organizacja określiła i zastosowała w odniesieniu do przedmiotu certyfikacji normę (normy) na zgodność z którymi zamierza wystąpić o certyfikację.
UWAGA: Zapraszamy wszystkich klientów do kontaktu z Działem Informacji Normalizacyjnej PKN, który udzieli informacji w zakresie identyfikacji norm mogących mieć zastosowanie do wyrobu. Informacja ta nie obejmuje oceny, czy normy wybrane przez Organizację są właściwe. -
Organizacja zainteresowana uzyskaniem certyfikatu PN występuje do PKN z odpowiednim wnioskiem o wycenę kosztów i przeprowadzenie certyfikacji wyrobu/usługi lub systemu zarządzania na zgodność z Polską Normą oraz wydanie certyfikatu PN, uprawniającego do posługiwania się Znakiem
.
-
Po otrzymaniu wniosku, PKN przygotowuje i przesyła klientowi ofertę obejmującą zakres i koszty certyfikacji
UWAGA: Oferta przygotowywana jest bezpłatnie i nie stanowi zobowiązania do skorzystania z usług PKN. -
Jeżeli Organizacja wnioskująca zaakceptuje przedstawioną ofertę, podpisywana jest umowa o certyfikację wyrobu / umowa o certyfikację systemu zarządzania (stosownie do przedmiotu certyfikacji) pomiędzy PKN a Organizacją. Przedmiotem tej umowy są:
-
warunki przeprowadzenia przez PKN certyfikacji na zgodność z Polską Normą (Polskimi Normami) oraz wydania certyfikatu PN
-
warunki udzielenia przez PKN prawa do posługiwania się Znakiem
oraz zakres i sposób realizacji tego prawa przez Organizację
-
warunki i sposób sprawowania przez PKN nadzoru nad wydanym certyfikatem PN.
-
-
Jeżeli podczas postępowania certyfikacyjnego zostanie wykazana zgodność przedmiotu certyfikacji z określoną w umowie normą (normami) Organizacja otrzymuje certyfikat PN oraz prawo do posługiwania się Znakiem
.
Koszt, jaki poniesie Organizacja w okresie trzech lat ważności certyfikatu PN, wyliczany jest zgodnie z przyjętymi i zatwierdzonymi przez Prezesa PKN „Zasady ustalania opłat *wynikających z prowadzenia przez Polski Komitet Normalizacyjny postępowania związanego z certyfikacją na zgodność z Polską Normą (Polskimi Normami), wydaniem certyfikatu PN Wnioskującemu i nadzorem PKN nad wydanym certyfikatem PN”.
Organizacji przysługuje prawo do odwołania od decyzji odnośnie do certyfikacji, lub zgłoszenia skargi w sprawach dotyczących sposobu przeprowadzania postępowania związanego z certyfikacją i/lub pracą auditorów.
Odwołanie powinno być przekazane WYŁĄCZNIE korespondencyjnie na adres:
Wydział Sprzedaży
Polski Komitet Normalizacyjny
skr. poczt. 411
00-950 Warszawa 1
Odwołania od decyzji w sprawach certyfikacji rozpatrywane są przez Prezesa PKN. Termin udzielenia odpowiedzi wynosi 30 dni od daty otrzymania odwołania Organizacji.
Ewentualne uwagi, skargi należy składać na adres wspsekr@pkn.pl. Termin udzielania odpowiedzi przez PKN wynosi 14 dni od dnia otrzymania zgłoszenia.
W przypadku zaistnienia kwestii spornych dotyczących sposobu rozpatrzenia skargi, a także decyzji podjętych w związku z tym przez Wydział Sprzedaży Organizacja może, w terminie 14 dni od otrzymania decyzji Dyrektora WSP, zwrócić się pisemnie do Prezesa PKN o ostateczne rozstrzygnięcie sporu. Termin udzielenia odpowiedzi wynosi wówczas 14 dni od dnia otrzymania ww. pisma przez PKN.
Wszelkich wyjaśnień dotyczących certyfikacji na zgodność z Polską Normą (Polskimi Normami), certyfikatów PN oraz Znaku udzielają pracownicy Wydziału Sprzedaży – Dział Klienta Kluczowego i Certyfikacji.