Przyjmowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków
Sposób wnoszenia skarg i wniosków:
- Pisemnie pocztą przesyłając na adres: Polski Komitet Normalizacyjny, ul. Świętokrzyska 14, 00-050 Warszawa lub faksem przesyłając na numer 22 5567780.
- Pocztą elektroniczną przesyłając na adres: prezsekr@pkn.pl.
- Osobiście, ustnie do protokołu w Polskim Komitecie Normalizacyjnym: w każdą środę w godzinach 15.00-16.00, pok. 706.
Uwaga! Skargi i wnioski nie są przyjmowane telefonicznie.
Przedmiot skargi lub wniosku
Przedmiotem skargi może być w szczególności:
- zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez pracowników Polskiego Komitetu Normalizacyjnego,
- naruszenie praworządności lub interesów skarżących,
- przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy:
- ulepszenia organizacji,
- wzmocnienia praworządności,
- usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom,
- ochrony własności,
- lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Skargi/wnioski anonimowe
Każda skarga lub wniosek skierowane do Polskiego Komitetu Normalizacyjnego powinny zawierać imię i nazwisko wnoszącego oraz adres.
W przypadku braku tych danych skarga lub wniosek pozostawione zostaną bez rozpoznania.
Tryb i termin załatwiania skarg i wniosków
- Skargi i wnioski można składać w interesie własnym, innych osób, a także w interesie publicznym. Wniesienie skargi lub wniosku w interesie innej osoby wymaga jej zgody.
- Rozpatrywane są skargi i wnioski, które dotyczą spraw związanych z zadaniami i kompetencjami Polskiego Komitetu Normalizacyjnego
- Skarga lub wniosek zostaną rozpatrzone bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
- Jeżeli sprawa nie zostanie załatwiona w terminie, składający skargę lub wniosek zostanie poinformowany o przyczynie opóźnienia oraz o nowym terminie załatwienia sprawy.
- Jeżeli Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego nie jest właściwy do rozpatrzenia złożonej skargi lub wniosku, to niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie siedmiu dni, przekaże skargę lub wniosek właściwemu organowi, o czym składający zostanie poinformowany, albo Prezes wskaże organ, do którego skarżący powinien przesłać skargę.
Podstawa prawna
- Zasady przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków regulują przepisy Działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2024 r., poz. 572),
- Przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46).
Przyjmowanie skarg i wniosków
- Tryb rozpatrywania skarg i wniosków w Polskim Komitecie Normalizacyjnym reguluje Zarządzenie Nr 33 Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego z dnia 12 października 2018 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu przyjmowania, rozpatrywania oraz załatwiania skarg i wniosków w Polskim Komitecie Normalizacyjnym.
- W sprawach skarg i wniosków Prezes PKN przyjmuje w siedzibie PKN w każdą środę w godz. 15.00 – 16.00. W przypadku nieobecności Prezesa PKN osoby przyjmowane są przez upoważnionego pracownika PKN.
- Koordynację i nadzór nad przyjmowaniem, rozpatrywaniem, załatwianiem skarg i wniosków przez wszystkie komórki organizacyjne PKN sprawuje Sekretariat Prezesa PKN.
Klauzula informacyjna
Polski Komitet Normalizacyjny (PKN) z siedzibą ul. Świętokrzyska 14, 00-050 Warszawa, jako administrator danych osobowych informuje, że Pani/a dane osobowe przetwarzane będą na podstawie Kodeksu Postępowania Administracyjnego w celu rozpatrzenia Pani/a skargi lub wniosku.
Przysługuje Pani/u prawo dostępu do treści swoich danych, sprostowania, aktualizacji, ograniczenia przetwarzania i przenoszenia. Dane osobowe przetwarzane będą przez okres dwóch lat, a następnie archiwizowane.
W przypadku braku właściwości PKN do rozpatrzenia skargi dane będą przekazywane organowi właściwemu zgodnie z art. 231 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
W sprawach spornych przysługuje Pani/u prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Wyjaśnień w sprawach związanych z danymi osobowymi udziela Inspektor Ochrony Danych Osobowych tel. 22 5567661 e-mail daneosobowe@pkn.pl.